Secolul Sinelui - Opt persoane sorb din vin la Kettering (partea 4/4)

Partea a IV-a - Opt persoane sorb din vin la Kettering (Eight People Sipping Wine in Kettering)

Partea a IV-a a seriei ”Secolul Sinelui” arată cum politicienii de stânga, atât cei din Marea Britanie, cât şi cei din America, au recurs la tehnicile dezvoltare de lumea afacerilor pentru a citi şi a îndeplini dorinţele lăuntrice ale sinelui.

Atât Noii Laburişti, sub Tony Blair, cât şi Democraţii conduşi de Bill Clinton au folosit focus grupurile, care fuseseră inventate de psihanalişti, pentru a îşi recăpăta puterea. Ei s-au apucat să îşi modeleze politicile după dorinţele lăuntrice şi sentimentele oamenilor, la fel cum învăţase capitalismul să facă cu produsele.

De aici s-a dezvoltat o nouă cultură de relaţii publice şi marketing în politică, în afaceri şi în jurnalism. Unul din personajele remarcabile în această sferă în Marea Britanie a fost Matthew Freud, care a călcat pe urmele omologului său, Edward Bernays, care inventase relaţiile publice în anii 1920.

Politicienii credeau că lucrează la crearea unei democraţii noi şi mai bune, una care să răspundă cu adevărat la sentimentele lăuntrice ale individului. Dar lucrul de care nu şi-au dat seama a fost că ţinta celor care creaseră iniţial aceste tehnici nu fusese aceea de a elibera oamenii, ci de a dezvolta un nou mod de a îi controla.

 

Vezi si:
Partea I: Mașina de fericire (The Happiness Machine)
Partea a IIa: Fabricarea Consimțământului (Engineering Of Consent)
Partea a IIIa: În mintea fiecăruia se află câte un poliţist: acesta trebuie distrus (There is a Policeman Inside All Our Heads: He Must Be Destroyed)

 

 

Ți-a plăcut? Transmite mai departe:
       

Exprimă-ți părerea!