Secolul Sinelui - Mașina de Fericire (partea 1/4)

Secolul Sinelui (The Century of the Self)

Sigmund Freud credea că indivizii nu sunt conduși de gânduri raționale, ci de dorințe și impulsuri primitive și inconștiente. Pornind de aici, nepotul lui Freud, Edward Bernays, a tras concluzia că este prea periculos ca maselor să li se permită să își guverneze singure viețile. Consumismul (consumerismul) a fost soluția prin care li s-a dat oamenilor iluzia că dețin controlul, permițând în același timp unei elite să controleze societatea.

Bernays a inventat profesia de “public relations” în anii ’20 și a fost unul dintre principalii arhitecți ai tehnicilor moderne de publicitate, descriind fiecare truc – de la “cascadorii” de PR, la alăturarea simbolurilor sexuale în reclamele la automobile – în cartea sa Propaganda.

Bernays le-a arătat corporațiilor americane cum să convingă populația să își dorească lucruri de care nu are cu adevărat nevoie, prin crearea unei legături între bunurile produse în masă și dorințele inconștiente. Cel mai cunoscut succes al lui Bernays a fost spargerea tabuului legat de femeile care fumeaza în public , convingându-le că țigările erau un simbol al independenței și libertății.

Însă Bernays era convins că descoperise ceva ce însemna mult mai mult decât o simplă metodă de a vinde bunuri de larg consum. Satisfăcându-le dorințele iraționale pe care unchiul său le descoperise, Bernays a înțeles că oamenii puteau fi făcuți mai fericiți și, astfel, mai docili. A fost doar începutul sinelui consumator universal, ajuns să domine lumea zilelor noastre

 

Partea I - Mașina de fericire (The Happiness Machine)

Este povestea relaţiei dintre Sigmund Freud şi nepotul său american, Edward Bernays. Bernays a inventat profesia relaţiilor publice în anii 1920 şi a fost prima persoană care a folosit ideile lui Freud pentrua manipula masele. El a arătat corporaţiilor americane cum pot să facă oamenii să vrea lucruri de care nu au nevoie, legând în mod sistematic bunurile produse în masă de dorinţele inconştiente ale oamenilor.

Bernays a fost unul dintre principalii arhitecţi ai tehnicilor moderne de convingere a consumatorului în masă, folosind toate trucurile cunoscute, de la susţinerea produsului de către o celebritate şi extraordinare cascadorii de PR şi până la erotizarea motocicletei.

Cea mai notorie lovitură a lui a fost distrugerea tabu-ului femeii fumătoare, convingând femeile că ţigările sunt un simbol al independenţei şi libertăţii. Dar Bernays era convins că este vorba de mai mult decât un simplu mod de a vinde bunuri de consum. Era vorba de o nouă idee politică de control al maselor. Prin satisfacerea dorinţelor interioare iraţionale pe care le identificase unchiul său, oamenii puteau să fie făcuţi fericiţi şi astfel, să devină docili.

Acesta a fost începutul sinelui atot-consumator care a ajuns să domine lumea zilelor noastre.

 

Vezi si:
Partea a IIa: Fabricarea Consimțământului (Engineering Of Consent)
Partea a IIIa: În mintea fiecăruia se află câte un poliţist: acesta trebuie distrus (There is a Policeman Inside All Our Heads: He Must Be Destroyed)
Partea a IVa: Opt persoane sorb din vin la Kettering (Eight People Sipping Wine in Kettering)

 

Ți-a plăcut? Transmite mai departe:
       

Exprimă-ți părerea!